ΔΙΑΒΑΣΜΑ vs ΓΗΠΕΔΟ: ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΣΥΝΥΠΑΡΞΟΥΝ ΣΤΗ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ;

μπάσκετ-διαβασμα

Μπορεί να συνυπάρξει η Γ’ Λυκείου με τον αθλητισμό;

Η Γ’ Λυκείου είναι η χρονιά που όλοι μιλούν για Πανελλήνιες, φροντιστήρια, ατελείωτο διάβασμα. Για πολλά παιδιά της ομάδας μας, μαζί με το πρώτο κουδούνι έρχεται κι ένα μεγάλο δίλημμα:

«Να συνεχίσω το μπάσκετ ή να τα αφήσω όλα για το διάβασμα;»

Η κοινή αντίληψη

Συχνά ακούμε:

  • «Δεν γίνεται να τα προλάβεις όλα»
  • «Οι Πανελλήνιες θέλουν να κόψεις κάθε “περιττό”»

Έτσι, πολλοί μαθητές-αθλητές σταματούν τον αθλητισμό, πιστεύοντας ότι κερδίζουν χρόνο.

Τι λένε οι ειδικοί

Όπως εξηγούν οι ειδικοί στη φυσική κατάσταση, το μυστικό είναι η προσαρμογή. Δεν χρειάζονται έξι προπονήσεις την εβδομάδα· δύο ή τρεις καλά σχεδιασμένες αρκούν για να διατηρηθεί η φυσική κατάσταση και η σύνδεση με την ομάδα.

Η αθλητική ψυχολόγος Φρόσω Πάτσιου συμπληρώνει:

«Ο αθλητισμός δεν είναι απώλεια χρόνου· είναι ένας τρόπος να διαχειριστείς το άγχος. Η συστηματική άσκηση βοηθά στη συγκέντρωση, στην ψυχραιμία και στην αυτοπεποίθηση. Το κλειδί είναι η ισορροπία ανάμεσα σε διάβασμα και προπόνηση. Όταν τα παιδιά μάθουν να οργανώνουν τον χρόνο τους, ο αθλητισμός γίνεται σύμμαχος, όχι εμπόδιο.»

Οι φωνές των παιδιών

Νικόλας, Νέα Μάκρη, 18 ετών – Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Τεχνολογίας Υπολογιστών, Πανεπιστήμιο Πατρών

«Προφανώς, πρώτη προτεραιότητα πρέπει να είναι το διάβασμα, όμως ο αθλητισμός και η κοινωνικοποίηση, μέσω του αθλητισμού, σπάνε τη μονοτονία και την απομόνωση που έχει το διάβασμα. Τα δύο μπορούν και είναι καλό να συνυπάρχουν.»

Μιχαήλ-Άγγελος, Νέα Μάκρη,  19 ετών – ΤΕΦΑΑ Αθήνα

«Η καθημερινότητα ενός εφήβου αθλητή στη χρονιά των πανελληνίων είναι επίπονη.  Λόγω των καθημερινών προπονήσεων  αλλά και των φροντιστηρίων δεν είχα αρκετές ώρες διαβάσματος, οπότε όσες ώρες διάβαζα προσπαθούσα να είμαι όσο πιο αποδοτικός γινόταν. Έτσι η χρόνια κατάφερα να κυλήσει με συστηματικό τρόπο ομαλα. Προϋπόθεση για αυτό  όμως ήταν πως εκμμεταλλευομουν τον χρόνο που είχα και τηρούσα συνεχώς το πρόγραμμα διαβάσματος . Οι προπονήσεις ήταν ένα ευχάριστο διάλειμμα και μεγάλη εκτόνωση γιατί το μπάσκετ για εμένα είναι τρόπος ζωής και έτσι αυτό με βοηθούσε στις υποχρεώσεις μου. Οπότε αθλητισμός και πανελλήνιες, αν διαβάζεις αποδοτικά και συστηματικά και όχι απαραίτητα υπερβολικά,  μπορούν να συνδυαστούν με επιτυχία.»

Κυριακή&Έφη, Κορωπί , 19 ετών - Στατιστική-Ασφαλιστική Επιστήμη ΠΑΠΕΙ & Αγωγή&Φροντίδα Βρέφους ΠΑΔΑ 

«Το μπάσκετ μας έμαθε από μικρές πως η προετοιμασία για τον αγώνα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της επιτυχίας. Σκληρή προπόνηση, μεθοδικότητα, σύστημα, με σκοπό ένα καλό αποτέλεσμα. Την Γ’ Λυκείου την συνδυάσαμε με το μπάσκετ. Χρησιμοποιώντας όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά, πετύχαμε τον στόχο μας στο πανεπιστήμιο και την άνοδο της ομάδας μας στην Α’ κατηγορία.  Είχαμε διαβάσει καλά τον αντίπαλο !»

Αποστόλης, Νέα Μάκρη, 20 ετών - Ιατρική Αθήνα

«Η ενασχόληση με τον αθλητισμό κατά την δύσκολη περίοδο των Πανελλαδικών μπορεί να έχει μόνο ευεργετικές επιδράσεις στον μαθητή. Η επαφή με το γήπεδο, το άθλημα, τους συμπαίκτες και τον προπονητή είναι σημαντική για την εκτόνωση και την αποβολή του άγχους. Το συνεχές διάβασμα χωρίς ευχάριστα διαλείμματα αποβαίνει κουραστικό και σε πολλές περιπτώσεις αναποτελεσματικό. Στα μέσα της χρονιάς ήρθα αντιμέτωπος με έναν σοβαρό τραυματισμό που με κράτησε εκτός των γηπέδων για έναν χρόνο περίπου και κατέστησε τον αγώνα των πανελλαδικών ακόμη πιο δύσκολο, γιατί το μπάσκετ ήταν μια απαραίτητη απόδραση από την κουραστική ρουτίνα του διαβάσματος. Ο αθλητισμός πρέπει να είναι αναπόσπαστο κομμάτι στην ζωή των εφήβων ακόμη και την χρονιά των Πανελλαδικών εξετάσεων!»
 

Τι δείχνουν οι έρευνες (Ελλάδα & εξωτερικό)

  • Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (WHO): η φυσική δραστηριότητα στους εφήβους συνδέεται με γνωστικά οφέλη, καλύτερη συγκέντρωση και ψυχική υγεία. Προτείνει κατά μέσο όρο 60’ μέτριας–έντονης δραστηριότητας την ημέρα, τονίζοντας ότι ακόμη και λιγότερη άσκηση είναι καλύτερη από το τίποτα.
  • Μελέτες σε μαθητές Λυκείου δείχνουν ότι η μέτριας έντασης σωματική άσκηση συμβάλλει στη βελτίωση της μνήμης, της προσοχής και της γνωστικής ευελιξίας — λειτουργίες που σχετίζονται άμεσα με το διάβασμα.
  • Ελληνικά δεδομένα: ερευνητικά έργα δείχνουν πως τα επίπεδα άσκησης στους εφήβους μειώνονται κατακόρυφα στις μεγάλες τάξεις, κάτι που καθιστά ακόμη πιο σημαντικό να βρεθεί μια ισορροπία στη Γ’ Λυκείου.

Επίλογος – Συμπέρασμα

Με βάση:

  • την εμπειρία των ειδικών (ισορροπία και προσαρμογή),
  • τις μαρτυρίες των παιδιών μας (Νικόλας, Μιχαήλ-Άγγελος, Κυριακή&Εφη, Αποστόλης), και
  • τα ερευνητικά δεδομένα (οφέλη σε μνήμη, συγκέντρωση, αποφόρτιση από το άγχος),

το συμπέρασμα είναι καθαρό: διάβασμα και αθλητισμός μπορούν να συνυπάρξουν και να αλληλοενισχυθούν.

Η Γ’ Λυκείου είναι ένας μαραθώνιος, όχι σπριντ. Για να τερματίσεις δυνατά χρειάζεσαι ισορροπία, ενέργεια και ψυχραιμία.

Ο αθλητισμός και οι Πανελλήνιες μπορούν να συνυπάρξουν.

Το μπάσκετ και κάθε μορφή άθλησης δεν είναι χάσιμο χρόνου· είναι η ανάσα που θα σε βοηθήσει να αντέξεις και να πετύχεις.


                                      Κράτα τη μπάλα στα χέρια σου — στο γήπεδο και στη ζωή.

ΣΤΟΥΡΑΙΤΗΣ
ΤΟ ΠΛΕΣΤΙ
ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ ΟΠΑΠ
ΑΣΦΑΛΕΙΕΣ ΚΟΥΛΟΥΜΠΗ
ΜΠΟΥΤΣΙΚΟΣ
ΦΡΟΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ ΤΣΑΚΙΡΓΙΑΝΝΗΣ